Pobieranie pogody...

Helsinki wybrały Stadlera. Tramwaje produkowane będą w Polsce

Michał Ciechowski

8 października, 2025

Pariakaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, operator transportu publicznego dla obszaru metropolitalnego Helsinek, przyznał firmie Stadler kontrakt na 63 tramwaje Tango Nordic. Umowa przewiduje prawo opcji na kolejnych 120 pojazdów. To przełomowe porozumienie oznacza pierwsze zamówienie tramwajowe Stadler w Finlandii i wzmacnia jego obecność w kraju, a także w regionie nordyckim.

Tramwaje Tango Nordic zastąpią kultowe pojazdy Valmet z lat 70. i 80. oraz wesprą uruchomienie nowo budowanych linii tramwajowych.
Tramwaje Tango Nordic zastąpią kultowe pojazdy Valmet z lat 70. i 80. oraz wesprą uruchomienie nowo budowanych linii tramwajowych.

Nowe tramwaje dla Helsinek charakteryzują się nowoczesnym designem, zwiększoną liczbą miejsc siedzących i zwiększonym komfortem pasażerów.

W ramach umowy Stadler świadczyć będzie usługi serwisowe przez kolejnych 30 lat. Poza wsparciem technicznym, producent zapewni części zamienne, utworzy lokalny magazyn oraz rozwijać będzie sprawny system logistyczny. Same tramwaje wyprodukowane zostaną zaś w Polsce – w zakładzie Stadlera w Siedlcach.

Jak podkreślił Eetu Kinnunen, Przewodniczący rady dyrektorów Kaupunkiliikenne Oy, wybór tramwaju od Stadlera to najlepsza z możliwych opcji dla wymagających warunków Helsinek.

Tramwaje Tango Nordic

Tramwaje dla Helsinek oparte będą na sprawdzonej platformie Tango firmy Stadler. Producent dostosuje je do specyficznych potrzeb Helsinek.

Zaprojektowane z myślą o efektywności energetycznej tramwaje charakteryzują się lekką konstrukcją i zaawansowanymi systemami do zoptymalizowanej jazdy. Ich długa żywotność, a także zastosowanie trwałych materiałów pomaga zminimalizować wpływ na środowisko w całym cyklu życia tramwajów.

– Wykorzystując najnowocześniejsze technologie i zrównoważone materiały, w tym stal bezemisyjną i komponenty o wysokiej zawartości materiałów pochodzących z recyklingu, tramwaje wspierają neutralność klimatyczną, jednocześnie zwiększając przepustowość pasażerów – podkreśla firma Stadler. – Umożliwia to operatorom zmniejszenie wielkości floty, obniżając zarówno koszty operacyjne, jak i emisje.

Integracja z pejzażem miejskim

Tramwaje Tango Nordic zastąpią kultowe pojazdy Valmet z lat 70. i 80. oraz wesprą uruchomienie nowo budowanych linii tramwajowych. Odegrają kluczową rolę w rozbudowie i modernizacji sieci tramwajowej regionu.

Aby zapewnić harmonijną integrację z miejskim krajobrazem Helsinek, projekt tramwaju opracowano we współpracy z Aivan, wiodącym nordyckim studiem projektowania i innowacji. Rezultatem jest pojazd odzwierciedlający charakter architektoniczny i tożsamość wizualną miasta.

Stadler w krajach nordyckich

Tramwaje Tango Nordic dla Paręäkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy będą pierwszymi tego typu pojazdami dostarczonymi przez Stadlera do Finlandii. Do tej pory producent dla regionu nordyckiego zbudował 350 pojazdów, w tym 100 pociągów i lokomotyw.

W Finlandii Stadler zapewnia wsparcie techniczne i części zamienne klientom takim jak VR Fleetcare Oy. Usługi gwarancyjne oferuje dla lokomotyw manewrowych DR19 i pociągów Sm7 FLIRT. Stadler dostarcza również części zamienne na rynek fiński i obsługuje lokalizacje usług w Helsinkach, Tampere, Oulu i Pieksämäki.

W całym regionie nordyckim Stadler Service zatrudnia ponad 620 osób, obsługuje 12 serwisów, a także konserwuje 377 pojazdów.

Udostępnij: