Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) planuje kompleksową modernizację swojej floty tramwajowej. Spółka zleciła szwajcarskiej firmie Stadler dostawę 132 nowoczesnych, wysokopodłogowych pojazdów. Wartość kontraktu wynosi niespełna 700 milionów euro, a pierwsze tramwaje mają zostać dostarczone w 2029 roku.

Nowe tramwaje zostały zaprojektowane z myślą o infrastrukturze tramwajowej w Kolonii. Jedną z kluczowych innowacji jest możliwość łączenia dwóch pojazdów w jeden ciąg za pomocą szybkozłącza. Zamówienie obejmuje również 34 dziesięciometrowe moduły środkowe, które umożliwią wydłużenie pojazdów do 70 metrów. To pozwoli przewozić nawet 470 pasażerów – znacząco więcej niż dotychczasowe serie. To rozwiązanie pozwoli lepiej wykorzystać istniejącą infrastrukturę i zwiększyć efektywność przewozów.
Silny impuls dla transformacji mobilności
– Zatwierdzenie tego strategicznego projektu przez radę miejską daje nam stabilność planowania. W obliczu trudnej sytuacji budżetowej jesteśmy niezwykle wdzięczni za wsparcie finansowe – to wyraźny sygnał na rzecz transformacji mobilności i rozwoju transportu publicznego. Zarówno pasażerowie, jak i nasi motorniczowie mogą liczyć na nowoczesne pojazdy, a także wysoki poziom komfortu – podkreśla Stefanie Haaks, prezes KVB.
Zaawansowane technologie i bezpieczeństwo
Producent wyposaży tramwaje w szereg nowoczesnych technologii: system ostrzegania przed kolizjami, kamery zastępujące lusterka (eliminuje martwe pola), inteligentne wyświetlacze automatycznie dostosowujące się do jasności otoczenia oraz zintegrowany system nadzoru wideo. Innowacyjne, hybrydowe koła z aluminiowymi pierścieniami zmniejszą masę, a także hałas podczas jazdy. System zliczania pasażerów, połączony z oprogramowaniem analitycznym, usprawni zarządzanie operacyjne.
Komfort pasażerów na najwyższym poziomie
Wnętrze nowych pojazdów zaprojektowano z myślą o wygodzie i dostępności. Energooszczędna klimatyzacja z naturalnym czynnikiem chłodniczym zapewni przyjemny klimat, a duże 29-calowe monitory będą prezentować aktualne informacje pasażerskie. Oświetlenie LED, szersze przejścia i przestrzenne, jednoprzestrzenne wnętrze sprzyjają komfortowi i szybszemu przepływowi pasażerów. Projekt oparto na zasadach inkluzywności – zarówno pod względem doboru materiałów, jak i kolorystyki.

„Szyte na miarę” dla Kolonii
– Dzięki nowym pojazdom wspólnie z KVB wysyłamy wyraźny sygnał w stronę mobilności przyszłości – komfortowej, energooszczędnej i gotowej na wyzwania kolejnych dekad. Składy są perfekcyjnie dopasowane do warunków w Kolonii i łączą nowoczesną technologię z elastyczną, modułową budową – mówi Jure Mikolčić, CEO Stadler Division Germany.
Długoterminowa niezawodność i eksploatacja przez ponad 30 lat
Pojazdy zaprojektowano z myślą o ponad 30-letnim okresie eksploatacji. W ramach długofalowego partnerstwa Stadler będzie odpowiadał również za dostawy części zamiennych, usługi serwisowe oraz wsparcie techniczne – od konserwacji prewencyjnej po doradztwo inżynieryjne. Dzięki temu nowe tramwaje pozostaną niezawodne, bezpieczne i wydajne przez dekady.
Harmonogram dostaw
Pierwszych dziesięć tramwajów oraz pięć modułów środkowych trafi do Kolonii w 2029 roku w ramach eksploatacji przedseryjnej. Dostawy seryjne planowane są od połowy 2030 roku i potrwają do końca 2032 roku. Nowe składy stopniowo zastąpią obecne pojazdy serii 2200/2300 oraz 5100, obsługując linie 4, 13, a także 18.
Specyfikacja nowego wysokopodłogowego tramwaju:
- Liczba tramwajów: 132 + 34 moduły środkowe
- Długość: Do 70 metrów (w zależności od konfiguracji)
- Liczba drzwi: Od 8 do 10 po każdej stronie (w zależności od konfiguracji)
- Pojemność pasażerska: Do 470 osób
- Komfort: Jasne, przestronne wnętrze, energooszczędna klimatyzacja, dostępność dla wszystkich
- Kabina motorniczego: Ergonomiczna, z panoramiczną widocznością, a także systemami wspomagającymi
- Rozpoczęcie eksploatacji: Od 2029 roku




