MPK Poznań konsekwentnie inwestuje w rozwój ekologicznego transportu publicznego. Spółka pozyskała 175 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej na realizację projektu „Rozwój czystego transportu miejskiego – inwestycje w tabor tramwajowy MPK Poznań Sp. z o.o.”. Umowę o dofinansowanie podpisano 17 października br. z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), które pełni funkcję instytucji pośredniczącej dla Priorytetu III „Transport miejski” programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS).

Nowe tramwaje dla Poznania
Projekt zakłada zakup fabrycznie nowych, niskopodłogowych i jednokierunkowych tramwajów, które trafią do stolicy Wielkopolski do końca 2028 roku. Obecnie MPK Poznań prowadzi postępowanie przetargowe na dostawę co najmniej 10, a maksymalnie 30 pojazdów o długości około 32 metrów.
Nowe tramwaje będą w pełni przystosowane do potrzeb pasażerów – wyposażone m.in. w klimatyzację całopojazdową, energooszczędne oświetlenie LED, monitoring oraz system informacji pasażerskiej. Wykonawca zapewni również serwis gwarancyjny, dostarczy niezbędne wyposażenie i narzędzia zajezdniowe, a także przeprowadzi szkolenia z obsługi i utrzymania nowego taboru.
Komfort i dostępność dla wszystkich
Inwestycja wpisuje się w politykę MPK Poznań zmierzającą do całkowitego wycofania z ruchu tramwajów wysokopodłogowych, które są niedostępne dla osób starszych, z niepełnosprawnościami czy opiekunów z wózkami dziecięcymi. Dzięki nowym zakupom transport publiczny w Poznaniu stanie się jeszcze bardziej przyjazny i dostępny.
Kolejne kroki w modernizacji taboru
To nie jedyne działania Spółki na rzecz unowocześniania komunikacji miejskiej. W 2024 roku MPK Poznań podpisało umowę na zakup maksymalnie 24 używanych, częściowo niskopodłogowych tramwajów NGT6D z Bonn, które mają zastąpić wysłużone, wysokopodłogowe wagony wymagające kosztownych napraw głównych.
Wcześniej, w 2023 roku, przewoźnik zamówił 30 niskopodłogowych, dwukierunkowych tramwajów Moderus Gamma, produkowanych przez poznański Modertrans. Dostawy tych pojazdów są w toku – MPK ma już 21 z nich, a kolejne dotrą jeszcze w tym roku. Zakup Moderusów został dofinansowany w ramach naboru „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)” kwotą ponad 215,5 mln zł, co stanowi 85 proc. wartości projektu.
Ekologiczny kierunek rozwoju
Dzięki konsekwentnie realizowanej polityce taborowej, MPK Poznań umacnia pozycję jednego z liderów zrównoważonego transportu w Polsce. Nowoczesne, ciche i energooszczędne tramwaje nie tylko poprawią komfort pasażerów, lecz także przyczynią się do redukcji emisji i hałasu w mieście, wspierając europejskie cele klimatyczne.




