MPK Wrocław stawia na rewolucję taborową. Oprócz zakupu nowych pojazdów, Spółka modernizuje dobrze znane mieszkańcom Wrocławia tramwaje Škoda 19T. W piątek, 31 października, na Zajezdni Borek zaprezentowano pierwszy z sześciu odnowionych egzemplarzy. Docelowo na tory może wyjechać aż 31 zmodernizowanych tramwajów.

– Od kilku lat bardzo intensywnie inwestujemy w tabor tramwajowy MPK. Po Wrocławiu kursuje już 46 tramwajów Moderusów Gamma, a zaledwie kilka dni temu powitaliśmy kolejną, nową Pesę 146N. To oznacza, że po zakończeniu dostaw będziemy mieli we Wrocławiu aż 86 zupełnie nowych tramwajów – przypomina prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. Jednak wzmacnianie taboru to nie tylko duże zakupy, ale też inwestowanie w starsze tramwaje. Dzięki temu tramwaj 19T, będzie nam służył przez kolejne lata, tym razem w nowoczesnym wydaniu – dodaje.
Pierwszy zmodernizowany tramwaj Skoda 19T dotarł do Wrocławia aż pół roku przed planowanym terminem. Dostawa jest efektem umowy podpisanej w październiku 2024 roku pomiędzy MPK Wrocław a spółką SAATZ. Zgodnie z kontraktem firma przeprowadzi kompleksowy remont sześciu tych dwukierunkowych pojazdów. Wrocławski przewoźnik po raz kolejny współpracuje z SAATZ – w latach 2021 – 2022 roku ta sama firma zrealizowała kapitalny remont tramwajów Skoda 16T, które po modernizacji z powodzeniem obsługują linie miejskie.
Nowe życie wrocławskich Skód
Tramwaje 19T od lat są znane mieszkańcom Wrocławia. Powstały w 2010 i od tamtej pory były niezbędne do obsługi linii 18 i 21 (a wcześniej linii 31, 32 i 33). Ich charakterystyka sprawia, że tramwaje mogą obsługiwać ruch przy krańcówkach, na przykład pod stadionem. Nie potrzebują pętli tramwajowej, by móc zmienić kierunek jazdy. Dobrze sprawdzają się też w czasie remontów pętli, gdy jest uruchomiony ruch wahadłowy.
– To jedyne dwukierunkowe tramwaje w naszej flocie, dlatego są bardzo ważnym elementem naszego taboru tramwajowego. 19 T służyły pasażerom 15 lat, a na ich liczniku wybiło prawie milion przejechanych kilometrów. Zdecydowaliśmy, że ich modernizacja będzie najbardziej opłacalnym rozwiązaniem – zarówno ekonomicznie jak i ekologicznie – informuje Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. Remont jednego dwukierunkowego tramwaju to koszt 6 milionów, natomiast kupno nowego przewyższa tę kwotę o 10 milionów – podsumowuje.
Bezpieczeństwo i większy komfort pasażerów
Zmodernizowany tramwaj zanim wyjedzie na tory musi przejść przez ważny etap wyposażenia. Przede wszystkim zostaną w nim zamontowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Następnie przejdzie przez testy, które, jeśli przejdą pomyślnie, pozwolą na wyjazd tramwaju z początkiem 2026 roku.
Po starym tramwaju zostało w zasadzie tylko „pudło” – to profesjonalne określenie na główną część konstrukcyjna pojazdu. Reszta wyposażenia jest nowa.
– Tramwaje zostały jak najbardziej przybliżone do dzisiejszych standardów technologicznych. Pojawią się w nich energooszczędne napędy oparte o technologie SiC i nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Nowe udogodnienia zyska też przestrzeń pasażerska i kabina motorniczego – wymienia wiceprezes MPK Przemysław Nowicki.
W tramwajach będzie jaśniej dzięki oświetleniu LED-owemu – podobne lampy pojawią się na zewnątrz pojazdu. Wymienione zostaną też systemy monitoringu i informacji pasażerskiej. Zamontowany zostanie system zliczania pasażerów pozwalający na badanie potoków pasażerskich.
Nie zabraknie również dodatkowych rozwiązań dla osób z niepełnosprawnościami. Zakupiono nowe pochylnie i poręcze ze szczotkowanej stali nierdzewnej. Poręcze będą wyposażone w oświetlenie, które ułatwi podróżowanie osobom niedowidzącym, poprawiając dostępność tramwajów. Tramwaj przeszedł całkowitą metamorfozę, jest traktowany jak nowy. Zostanie wyposażony też w defibrylatory AED.
Inwestycja na lata
W kolejnych miesiącach MPK Wrocław będzie sukcesywnie przyjmować następne dostawy wyremontowanych tramwajów Skoda 19T. W pierwszym etapie przewoźnik zamówił sześć pojazdów, jednak to dopiero początek szerzej zakrojonego programu modernizacji taboru.
Zamówienie objęte prawem opcji przewiduje remont jeszcze 25 kolejnych egzemplarzy. Spółka zapowiada, że w pełni z tej możliwości skorzysta. Łączna wartość całego kontraktu wyniesie 186 mln zł.
– Modernizacja tramwajów Skoda 19T to inwestycja w komfort i bezpieczeństwo pasażerów, ale też w przyszłość komunikacji miejskiej we Wrocławiu – podkreśla prezes MPK Wrocław.
Remont tych tramwajów przedłuży ich żywotność o następne 15 lat.












