Pobieranie pogody...

Nowe praskie tramwaje Škody z homologacją w 16 miesięcy

Zuzanna Rabinek

17 października, 2025

Tramwaje Škoda ForCity Plus 52T zaprojektowane dla Pragi pomyślnie przeszły proces zatwierdzania typu i homologacji. Najnowsza generacja w pełni niskopodłogowych tramwajów Škody zaliczyła wszystkie testy techniczne, pokonując wymagane 20 000 kilometrów bez pasażerów oraz kolejne 20 000 kilometrów z pasażerami.

Škoda Group

Przybliża to moment ich przekazania Praskiemu Przedsiębiorstwu Transportowemu (DPP) i rozpoczęcia regularnej eksploatacji. Obecnie w zajezdni DPP Hloubětín znajduje się 13 tramwajów Škoda ForCity Plus 52T, a pozostałych siedem jest na zaawansowanym etapie produkcji. Zgodnie z umową, Škoda Group dostarczy je najpóźniej na początku grudnia tego roku, czyli zaledwie dwa lata po podpisaniu kontraktu. Same pojazdy zostały zatwierdzone w ciągu 22 miesięcy.
Zanim jednak rozpoczną regularną służbę, każdy z nich musi uzyskać certyfikat zdatności do eksploatacji wydany przez Urząd Kolejowy Republiki Czeskiej.

Škoda Group

Tramwaje Škoda ForCity Plus 52T reprezentują najnowszą generację niskopodłogowych pojazdów miejskich opracowanych specjalnie dla Pragi. Oferują w pełni przyjazne środowisku, klimatyzowane wnętrze, nowoczesny system informacji pasażerskiej, ergonomiczne siedzenia, a przede wszystkim zupełnie nowy hamulec elektromechaniczny, zapewniający cichszą pracę, niższe koszty utrzymania i większą precyzję hamowania.
Dodatkowo pojazdy wyposażone są w system antykolizyjny z technologią LiDAR, energooszczędne oświetlenie LED oraz zaawansowany system hamowania rekuperacyjnego, który umożliwia odzyskiwanie energii i oddawanie jej do sieci trakcyjnej, przyczyniając się do obniżenia kosztów eksploatacji taboru.

„Podróżowanie po Pradze w bardziej komfortowych i bezpiecznych tramwajach jest teraz o krok bliżej rzeczywistości, ponieważ pomyślne zatwierdzenie to kluczowy etap w kierunku ukończenia całej pierwszej serii tramwajów Škoda ForCity Plus 52T. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy dostarczać pojazdy dla naszej stolicy i cieszymy się, że produkcja oraz dostawy przebiegają zgodnie z harmonogramem i bez komplikacji. To niezwykłe osiągnięcie naszego zespołu – uzyskać zatwierdzenie pojazdu zaledwie 16 miesięcy po rozpoczęciu produkcji” – mówi Petr Novotný, prezes Škoda Group.

Škoda Group

„Z sukcesem zakończyliśmy proces homologacji nowego modelu tramwaju Škoda ForCity Plus 52T. Bardzo doceniam fakt, że cały projekt przebiega zgodnie z planem, co jest ogromnym osiągnięciem przy obecnych dostawach nowych pojazdów. Zanim nowe tramwaje Škoda ForCity Plus 52T zostaną wprowadzone do regularnej eksploatacji, musimy przeprowadzić obowiązkowe jazdy próbne i testy bezpieczeństwa technicznego każdego nowo dostarczonego pojazdu, a producent musi usunąć ewentualne usterki. Każdy tramwaj musi uzyskać certyfikat zgodności od Urzędu Kolejowego i zostać przekazany na własność DPP na mocy umowy. Jednocześnie szkolimy naszych motorniczych w zakresie obsługi nowego typu tramwaju. Spodziewam się, że rozpoczniemy regularną eksploatację pierwszych pojazdów za około trzy tygodnie, zgodnie z wcześniej ogłoszonym harmonogramem” – mówi Jan Šurovský, wiceprzewodniczący zarządu i dyrektor techniczny DPP – Povrch.

Škoda Group

Realizacja harmonogramu i szybkie tempo wdrożenia towarzyszą projektowi tramwaju Škoda ForCity Plus 52T dla Pragi od samego początku. Projekt rozpoczął się w grudniu 2023 roku podpisaniem umowy ramowej między Škoda Group a Praskim Przedsiębiorstwem Transportowym (DPP).
W styczniu 2024 roku po raz pierwszy zaprezentowano publicznie wygląd nowego tramwaju, jego nowoczesny design i rozwiązania techniczne.

Škoda Group

W czerwcu tego samego roku Škoda Group rozpoczęła produkcję, a pierwsze wozy ujrzały światło dzienne na początku 2025 roku. W kwietniu rozpoczęto proces homologacji bez pasażerów, a w czerwcu z pasażerami.
We wrześniu 2025 roku wszystkie tramwaje pomyślnie spełniły wymóg 20 000 kilometrów z pasażerami, kończąc proces weryfikacji niezawodności eksploatacyjnej.
Teraz, w październiku 2025 roku, tramwaje uzyskały zatwierdzenie typu i certyfikat dopuszczenia do eksploatacji. Każdy pojedynczy pojazd otrzyma również certyfikat zdatności do eksploatacji wydawany przez Urząd Kolejowy, po czym będzie mógł zostać włączony do regularnego ruchu pasażerskiego.

Nowy tramwaj dla Pragi jest efektem ścisłej współpracy między Škoda Group a Praskim Przedsiębiorstwem Transportowym (DPP). Projekt ten opiera się na wieloletnim partnerstwie obu firm.
Najlepszym tego dowodem jest przebieg poprzedniego modelu tramwaju dostarczonego do Pragi – flota 250 tramwajów ForCity Alfa 15T pokonała do tej pory prawie 150 milionów kilometrów.

Na mocy umowy ramowej Škoda może dostarczyć do 200 tramwajów. W przyszłym roku do tegorocznych 20 pojazdów dołączy kolejne 20, a przedsiębiorstwo transportowe może skorzystać z opcji na pozostałe 140.

Udostępnij: