Pobieranie pogody...

Pierwszy tramwaj Skoda 19T już po modernizacji

Michał Ciechowski

20 października, 2025

Pierwsza Skoda 19T już po modernizacji. Zdjęcie pojazdu zaprezentował w mediach społecznościowych prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. Kontrakt na modernizację 31 tramwajów wart jest prawie 200 mln zł.

Dwukierunkowe Skody 19T są niezbędne dla obsługi tras bez pętli, m.in. przy stadionie miejskim i na Świeradowskiej. (fot. Jacek Sutryk Prezydent Miasta Wrocław)
Dwukierunkowe Skody 19T są niezbędne dla obsługi tras bez pętli, m.in. przy stadionie miejskim i na Świeradowskiej. (fot. Jacek Sutryk Prezydent Miasta Wrocław)

Modernizacji tramwajów Skoda19T podjęła się spółka SAATZ. W ramach pierwszego kontraktu, wycenionego na 36,5 mln zł, zmiany zajdą w sześciu dwukierunkowych pojazdach.

Pierwszy jest już gotowy, o czym informuje włodarz miasta. Jak zaznaczył, jest szansa, że pojazd wróci do Wrocławia jeszcze w październiku.

– Skody 19T to dobre, lubiane przez pasażerów tramwaje. Po remoncie będą w podobnym standardzie jak nowe pojazdy z Bydgoszczy i Poznania – zaznacza Jacek Sutryk.

Zakres modernizacji jest imponujący. Co dokładnie zmienione zostanie w Skodach?

– Rozbierzemy tramwaje do ostatniej śrubki – zapowiada prezes MPK Witold Woźny. Konstrukcja każdego wozu przejdzie pełną weryfikację, a napęd zostanie wymieniony na nowoczesny system oparty o technologię SiC. Skody zyskają nowe kabiny motorniczych, zmodernizowane wózki, a także system zliczania pasażerów.

Prace obejmą też wymianę oświetlenia na LED, montaż gniazd USB i odnowienie wnętrz. W tramwajach pojawią się udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym lepsze pochylnie i podświetlane poręcze ze stali nierdzewnej.

Dwukierunkowe Skody 19T są niezbędne dla obsługi tras bez pętli, m.in. przy stadionie miejskim i na Świeradowskiej. Dzięki remontowi pozostaną w ruchu przez kolejne 15 lat.

– To duże wyzwanie organizacyjne, ale opłacalne – mówi Jarosław Lazurko, prezes SAATZ. – Za 6 mln zł za sztukę Wrocław zyskuje tramwaj jak nowy.

MPK konsekwentnie odnawia tabor. W ostatnich latach zmodernizowało już 42 pojazdy, w tym Skody 16T, a także Protramy 205 WrAs. Remont Skód 19T to kolejny krok w taborowej rewolucji, która ma uczynić komunikację miejską we Wrocławiu bardziej komfortową i nowoczesną.

Udostępnij: