Do Torunia dotarł pierwszy z czterech nowoczesnych tramwajów. Miasto poprzez Miejski Zakład Komunikacji zakontraktowało je w ubiegłym roku dzięki unijnemu dofinansowaniu. Zanim zasili toruński tabor, przejdzie testy i konfiguracje.

Umowę na zakup czterech ekologicznych tramwajów podpisano z PESA Bydgoszcz 26 sierpnia 2024 r. Obejmuje ona również dostawę specjalistycznego wyposażenia obsługowego i pakietu eksploatacyjno-naprawczego. Umowa zawiera opcję zakupu ośmiu kolejnych takich samych pojazdów. Łączna wartość zamówienia wyniosła 57,9 mln zł brutto. Jest to ok. 12,9 mln zł brutto za jeden tramwaj, ponad 2 mln zł brutto za jeden pakiet specjalistycznego wyposażenia i prawie 4,2 mln zł brutto za jeden pakiet eksploatacyjno-naprawczy.
Na dostarczenie czterech tramwajów wykonawca miał 22 miesiące od daty podpisania umowy, tj. do 26 czerwca 2026 r. Jednak zamówienie udało się zrealizować wcześniej. Pierwszy swing dotarł do Torunia z 4 na 5 listopada. Kolejne spodziewane są w ciągu kilku tygodni.
Miasto czyni starania, by pozyskać unijne dofinansowanie na zakup czterech kolejnych takich tramwajów. W przypadku powodzenia, będzie można skorzystać z prawa opcji zawartego w umowie.
Nowy tramwaj został przywieziony z Bydgoszczy do Torunia nocą, gdy panuje mniejszy ruch drogowy, na specjalnej lawecie. Na miejscu, koło zajezdni, został sprowadzony z lawety i „wkolejony”, czyli ustawiony na torach.
Faza testów
Zanim tramwaj zacznie wozić pasażerów, czeka go faza testów i konfiguracji na toruńskich torach. Będzie więc najpierw objeżdżał wszystkie toruńskie torowiska. Jest to niezbędne m.in. do tego, by skonfigurować system antykolizyjny. Jeśli testy i konfiguracje przebiegną pozytywnie, będzie można rozpocząć procedurę odbiorową. Cały ten etap może potrwać kilka tygodni.
Nowe tramwaje będą ok. 30-metrowe, z całkowicie niską podłogą, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, terminale do obsługi karty miejskiej, WiFi, łącza USB, przystosowane dla osób o specjalnych potrzebach, m.in. niepełnosprawnych, starszych, rodziców z wózkami.
Tramwaje będą podobne do swingów, które MZK ma w swoim taborze, ale zostały wzbogacone o nowe udogodnienia. Zawierają system ograniczający ryzyko kolizji oraz wydajne i energooszczędne systemy ogrzewania i klimatyzacji. Mają także nowoczesne oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne w technologii LED oraz systemy diagnostyczne i informacyjne.




