Warszawa pozyskała rekordowe środki na rozwój komunikacji miejskiej. Tramwaje Warszawskie podpisały dwie umowy pożyczki w ramach Krajowego Planu Odbudowy o łącznej wartości 2,059 miliarda złotych. Dzięki tym funduszom stolica do 2030 roku zyska nowe trasy tramwajowe, zmodernizowaną infrastrukturę oraz odnowiony i bardziej ekologiczny tabor.

Inwestycje, które zmienią oblicze komunikacji miejskiej
Z pozyskanych środków powstaną dwie długo wyczekiwane linie tramwajowe – na Gocław i Zieloną Białołękę. Łącznie to około 10 kilometrów nowych torowisk, które połączą duże, dynamicznie rozwijające się osiedla z centrum miasta. Oprócz tego planowane są modernizacje kluczowych odcinków istniejącej infrastruktury – m.in. w alejach Waszyngtona i Jana Pawła II, na ulicy Stawki czy przy rondzie Daszyńskiego.
Zielony charakter inwestycji podkreślają działania związane z zazielenianiem torowisk oraz wprowadzaniem systemów priorytetu przejazdu dla tramwajów na blisko 80 skrzyżowaniach. Dzięki temu komunikacja tramwajowa stanie się szybsza, cichsza i bardziej przyjazna dla środowiska.
Silny impuls dla rozwoju miasta
– Warszawa pozyskała ponad 2 miliardy złotych z KPO na najważniejsze inwestycje tramwajowe do 2030 roku. To historyczne wsparcie, które pozwoli nam nie tylko rozwijać sieć, ale też poprawiać komfort podróży pasażerów. Komunikacja miejska jest jednym z naszych priorytetów – dowozimy zarówno warszawiaków, jak i kolejne inwestycje – podkreślił Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Nowe środki to również możliwość dalszego odnawiania taboru. Tramwaje Warszawskie planują zakup 20 nowoczesnych, niskopodłogowych pojazdów oraz przeprowadzenie remontu 60 wagonów typu Swing. Dzięki temu mieszkańcy będą podróżować wygodniej i bezpieczniej, a udział tramwajów niskopodłogowych w ruchu znacząco wzrośnie.

Finansowanie sprzyjające zielonej transformacji
Pożyczki z KPO zostały udzielone w ramach Instrumentu Zielonej Transformacji Miast prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Oprocentowanie wynosi zaledwie 1% rocznie, bez dodatkowych marż i prowizji, a okres spłaty to 20 lat.
– Tak korzystne finansowanie pozwoli nam utrzymać stabilność spółki i realizować inwestycje szybciej, w sposób zrównoważony i odpowiedzialny. Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w przygotowanie dokumentacji i wniosków – to realny efekt zespołowej pracy – powiedziała Małgorzata Kaleta, członkini zarządu Tramwajów Warszawskich ds. prawno-finansowych.
Z kolei Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego, zwróciła uwagę na korzyści dla pasażerów:
– Każda złotówka z tej pożyczki przełoży się na komfort warszawianek i warszawiaków. Nowe linie, a także tramwaje sprawią, że transport publiczny stanie się jeszcze bardziej konkurencyjną alternatywą dla samochodu.




