Dopravní podnik hl. m. Prahy ogłosiła przetarg na budowę linii tramwajowej Malovanka – Strahov w Pradze. To trzecia inwestycja (po projektach Olszańska – Habrova i Libusz – Nowe Dwory) dla której operator szuka wykonawcy. Wartość zadania to 1,02 mld koron netto. Zgodnie z założeniem, inwestycja gotowa ma być jesienią 2027 roku.

Nowa, dwutorowa linia tramwajowa Malovanka – Strahov o długości 1,3 km, poprowadzona zostanie od ulicy Bielohorskiej na całej długości ulicy Vaníčkova w Strahovie do akademików uniwersyteckich i istniejącej trasy autobusowej na skrzyżowaniu ulic Vaníčkovy i Touristic. Tam zakończy się pętlą Stadion Strahov.
Kontrakt zakłada całkowitą przebudowę ul. Bielohorskiej (między skrzyżowaniami z ul. Myslbekovą i Vaníčkovą), a także przebudowę ul. Vaníčkovej na całej jej długości.
DPP zbuduje na linii trzy pary przystanków: Malovanka, które będą współdzielone z istniejącą linią na Bíla Hora, a także Kolej Strahov i Stadion Strahov.
Przystanki Kolej Strahov będą zlokalizowane przy ulicy Wanczykowej (pomiędzy kampusem akademików uniwersyteckich a Stadionem Strahov). Przystanki Stadion Strahov powstaną w nowej pętli o tej samej nazwie i będą wspólne dla obsługi linii tramwajowych i trolejbusowych. Sama pętla Stadion Strahov powstanie na miejscu istniejącej pętli autobusowej na skrzyżowaniu ulic Vaníčkovy i Tourist.

– Wraz z uruchomieniem nowej linii tramwajowej, wycofamy z trasy komunikację autobusową. Tramwaje odseparowane zostaną bowiem od ruchu ulicznego, co wpłynie na punktualność przejazdów – podkreśla Jan Szurowski, wiceprzewodniczący rady dyrektorów i dyrektor techniczny DPP – Surface. – Budowa i uruchomienie linii Malovanka – Strahov bezpośrednio połączy ważne węzły komunikacyjne z centrum Pragi.
Dotacje unijne pokryją 85% wydatków kwalifikowalnych
Na budowę linii DPP otrzymało dotacje ze środków Unii Europejskiej, z Programu Transportowego 2021–2027, które pokryją do 85% wydatków kwalifikowanych.





