Pobieranie pogody...

Stadler dostarczy do Kolonii 132 nowe wysokopodłogowe tramwaje

Michał Ciechowski

10 października, 2025

Stadler dostarczy dla Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) 132 nowe wysokopodłogowe tramwaje. Wartość projektu wynosi nieco poniżej 700 milionów euro. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone w 2029 roku.

Pierwsze dziesięć tramwajów i pięć modułów łączących zostanie dostarczonych do eksploatacji przedseryjnej w 2029 roku.
Pierwsze dziesięć tramwajów i pięć modułów łączących zostanie dostarczonych do eksploatacji przedseryjnej w 2029 roku. (wizualizacja: büro+staubach berlin)

– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że to właśnie Stadler wykona dla nas nowe pojazdy szynowe – podkreślała Stefanie Haaks, prezes zarządu KVB. – Nowoczesne i komfortowe lekkie pojazdy szynowe to powód, dla którego ludzie przesiadają się z samochodów na transport publiczny. Jesteśmy bardzo wdzięczni miastu Kolonia za wsparcie finansowe projektu w tych trudnych czasach gospodarczych.

Jak zaznaczył Jörn Schwarze, nowe pojazdy są idealnie dopasowane do potrzeb miasta:

– Dzięki możliwości rozbudowy pojazdów o moduł pośredni znacząco zwiększamy ich pojemność i efektywniej wykorzystujemy naszą infrastrukturę – dodał.

Więcej przestrzeni dla pasażerów

Stadler dostarczy do Kolonii także 34 moduły pośrednie, każdy o długości 10 metrów. Umożliwią one wydłużenie tramwajów do około 70 metrów. W tej konfiguracji dwa połączone pojazdy będą mogły przewieźć nawet 470 pasażerów, co znacznie przekracza pojemność dotychczasowych serii tramwajów.

– Partnerstwo z KVB to dla nas kamień milowy – mówi Peter Spuhler, prezes zarządu Grupy Stadler. – Dzięki 132 nowym wysokopodłogowym pojazdom szynowym nie tylko dostarczamy najnowocześniejszą technologię, ale również potwierdzamy nasze zaangażowanie w rozwój zrównoważonej mobilności. Stadler reprezentuje jakość, innowacyjność i długoterminową niezawodność – wartości, które dzielimy z kolońskim przewoźnikiem publicznym.

Technologicznie na najwyższym poziomie

Nowe tramwaje będą wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. Kabina motorniczego zapewni doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, a system kamer zastępujący tradycyjne lusterka wyeliminuje martwe pola. Wyświetlacze w kokpicie będą automatycznie dostosowywać się do jasności otoczenia, a monitor systemu monitoringu wideo można będzie zintegrować bezpośrednio z głównym ekranem.

Zintegrowany system zliczania pasażerów wesprze planowanie operacyjne, natomiast hybrydowe koła z aluminiowymi tarczami zmniejszą masę pojazdu oraz poziom hałasu podczas jazdy.

Nowe lekkie pojazdy szynowe wyznaczają również nowoczesne standardy w swoich wnętrzach. Energooszczędna klimatyzacja zapewni komfort termiczny i wysoką efektywność energetyczną. Duże, 29-calowe monitory będą prezentować bieżące informacje dla pasażerów, a oświetlenie LED zadba o równomierne, energooszczędne doświetlenie przestrzeni.

Szersze przejścia i ciągła przestrzeń pasażerska stworzą wrażenie przestronności oraz umożliwią równomierne rozmieszczenie pasażerów, co przyspieszy wymianę pasażerów na przystankach. Projekt pojazdów konsekwentnie koncentruje się na dostępności – od doboru materiałów po kolorystykę wnętrz.

Od lewej do prawej: Peter Spuhler , prezes zarządu Stadler; Manfred Richter , przewodniczący rady nadzorczej KVB; Stefanie Haaks , przewodnicząca zarządu KVB; Jure Mikolčić , dyrektor generalny Stadler Division Niemcy.
Od lewej do prawej: Peter Spuhler , prezes zarządu Stadler; Manfred Richter , przewodniczący rady nadzorczej KVB; Stefanie Haaks , przewodnicząca zarządu KVB; Jure Mikolčić , dyrektor generalny Stadler Division Niemcy.

Zrównoważony rozwój i trwałość

KVB stawia na Stadlera również ze względu na zrównoważony rozwój i długoterminową niezawodność eksploatacyjną. Nowe pojazdy są nie tylko komfortowe i energooszczędne, ale też zaprojektowane z myślą o ponad 30-letnim okresie użytkowania.

W ramach długofalowej współpracy Stadler zapewni dostawy części zamiennych, serwis oraz wsparcie techniczne – od konserwacji zapobiegawczej po doradztwo technologiczne. Dzięki temu pojazdy pozostaną niezawodne, bezpieczne i wydajne przez wiele lat eksploatacji.

Pierwsze dziesięć tramwajów oraz pięć modułów pośrednich zostanie dostarczonych do eksploatacji przedseryjnej w 2029 roku. Producent zaplanował dostawy seryjne od połowy 2030 roku do końca 2032 roku. Nowe pojazdy będą stopniowo zastępować obecne serie 2200/2300 i 5100 oraz będą obsługiwać linie 4, 13 i 18 od 2029 roku.

Udostępnij: