Grupa Škoda, wspólnie z polską firmą SAATZ oraz Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym we Wrocławiu (MPK Wrocław), rozpoczęła projekt wyposażenia 31 tramwajów Škoda w zaawansowany system antykolizyjny ACS. Inicjatywa obejmuje modernizację tramwajów Škoda 19T, które kursują po stolicy Dolnego Śląska od 2006 roku.

Kolizje stanowią poważny problem w miejskim transporcie publicznym. nie tylko zagrażają bezpieczeństwu pasażerów i innych uczestników ruchu, ale także generują wysokie koszty napraw dla operatorów i osób trzecich. Wdrożenie systemu antykolizyjnego zwiększy bezpieczeństwo, obniży koszty operacyjne oraz stanie się istotnym krokiem w kierunku rozwoju inteligentnych miast i stopniowej integracji technologii autonomicznych z miejską mobilnością.
„Wrocławski projekt pokazuje, że nasza technologia może znaleźć zastosowanie w pełnym spektrum rozwiązań transportowych. System antykolizyjny to kluczowy krok w kierunku transportu z elementami autonomii, a Wrocław dołączy do grona miast wykorzystujących najnowocześniejsze technologie w celu zwiększenia bezpieczeństwa tramwajów” – powiedział Jan Hušák, dyrektor techniczny ds. cyfrowych w Grupie Škoda.
„Dla każdego operatora transportu miejskiego bezpieczeństwo pasażerów i pieszych jest kluczowym priorytetem. Dlatego inwestycje w nowe technologie wspomagające pracę motorniczych w naszych pojazdach postrzegamy jako naturalny krok. Cieszymy się, że wyposażając tramwaje Škoda 19T w system zapobiegania kolizjom ACS, MPK Wrocław wyznacza kierunek rozwoju tej technologii w Polsce. Wierzymy, że to rozwiązanie znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży, a także wesprze naszych motorniczych w codziennej pracy” – powiedział Witold Woźny, prezes zarządu MPK Wrocław.
„SAATZ to firma specjalizująca się w remontach kapitalnych i modernizacjach tramwajów, dzięki czemu posiadamy szeroką wiedzę na temat różnych podzespołów, w tym systemów antykolizyjnych. Uważamy, że system ACS opracowany przez Škoda Digital jest bardzo dobry i wydajny, dlatego cieszymy się, że MPK Wrocław wybrało go do instalacji w modernizowanych przez nas tramwajach Škoda 19T. Uzgodnione z inżynierami Škoda Digital szczegóły instalacji, za które odpowiadamy, zapewnią prawidłowe działanie systemu i jego pełną integrację z pojazdem. Cieszymy się, że dzięki decyzji MPK Wrocław zmodernizowane przez nas tramwaje Škoda 19T będą bezkolizyjne, zachowując swoje walory użytkowe na znacznie dłużej” – dodał Jarosław Lazurko, prezes zarządu SAATZ.
System antykolizyjny Grupy Škoda łączy technologię LiDAR, kamery oraz zaawansowaną lokalizację przy użyciu map HD i liczników kilometrów. Tworzy on „wirtualny tunel” przed tramwajem, wykrywając w czasie rzeczywistym zarówno przeszkody statyczne, jak i dynamiczne. LiDAR skanuje otoczenie w promieniu do 100 metrów, jednostka IMU zapewnia precyzyjne ustawienie względem toru, a kamera ADAS dostarcza szczegółowy obraz 2D. Motorniczy otrzymuje ostrzeżenie z odpowiednim wyprzedzeniem, a w razie potrzeby system automatycznie aktywuje hamowanie awaryjne.

Nagradzany system antykolizyjny Škody, ceniony za innowacyjność techniczną, działa już z powodzeniem w tramwajach w Tampere (Finlandia) i Ołomuńcu (Czechy). Wkrótce zostanie również zainstalowany w nowych tramwajach w Pradze (Czechy), Bergamo (Włochy) oraz u niemieckiego operatora rnv. Kluczową zaletą systemu jest możliwość doposażenia w niego istniejących pojazdów, bez konieczności zakupu nowych jednostek, oraz łatwość modernizacji w przyszłości.
System ACS stanowi także jeden z kluczowych elementów szerzej zakrojonego ekosystemu cyfrowego Grupy Škoda, obejmującego kompleksową digitalizację przedsiębiorstw transportowych, w tym automatyzację operacji zajezdni. To kolejny krok w stronę bezpieczniejszego i bardziej wydajnego transportu publicznego.
Tramwaje Škoda jako mobilne centra danych
Cyfryzacja transportu miejskiego nie kończy się na systemach antykolizyjnych. Nowoczesne tramwaje ewoluują w mobilne centra danych, które monitorują swój stan techniczny, zużycie energii, lokalizację oraz liczbę pasażerów, przesyłając te informacje w czasie rzeczywistym do systemów centralnych. Predykcyjna konserwacja, oparta na danych operacyjnych, pomaga zapobiegać awariom, skracać przestoje i optymalizować wykorzystanie floty.
Wizja Grupy Škoda łączy zaawansowany sprzęt i oprogramowanie, wykorzystując dane oraz sztuczną inteligencję do poprawy bezpieczeństwa, niezawodności i efektywności transportu miejskiego. Jednocześnie wspiera miasta w planowaniu przyszłego rozwoju oraz wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań mobilności.






