Pobieranie pogody...

Tramwaje Škoda we Wrocławiu z systemem antykolizyjnym ACS

Michał Ciechowski

9 października, 2025

Grupa Škoda, wspólnie z polską firmą SAATZ oraz Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym we Wrocławiu (MPK Wrocław), rozpoczęła projekt wyposażenia 31 tramwajów Škoda w zaawansowany system antykolizyjny ACS. Inicjatywa obejmuje modernizację tramwajów Škoda 19T, które kursują po stolicy Dolnego Śląska od 2006 roku.

System antykolizyjny Grupy Škoda łączy technologię LiDAR, kamery oraz zaawansowaną lokalizację przy użyciu map HD i liczników kilometrów.
System antykolizyjny Grupy Škoda łączy technologię LiDAR, kamery oraz zaawansowaną lokalizację przy użyciu map HD i liczników kilometrów.

Kolizje stanowią poważny problem w miejskim transporcie publicznym. nie tylko zagrażają bezpieczeństwu pasażerów i innych uczestników ruchu, ale także generują wysokie koszty napraw dla operatorów i osób trzecich. Wdrożenie systemu antykolizyjnego zwiększy bezpieczeństwo, obniży koszty operacyjne oraz stanie się istotnym krokiem w kierunku rozwoju inteligentnych miast i stopniowej integracji technologii autonomicznych z miejską mobilnością.

„Wrocławski projekt pokazuje, że nasza technologia może znaleźć zastosowanie w pełnym spektrum rozwiązań transportowych. System antykolizyjny to kluczowy krok w kierunku transportu z elementami autonomii, a Wrocław dołączy do grona miast wykorzystujących najnowocześniejsze technologie w celu zwiększenia bezpieczeństwa tramwajów” – powiedział Jan Hušák, dyrektor techniczny ds. cyfrowych w Grupie Škoda.

„Dla każdego operatora transportu miejskiego bezpieczeństwo pasażerów i pieszych jest kluczowym priorytetem. Dlatego inwestycje w nowe technologie wspomagające pracę motorniczych w naszych pojazdach postrzegamy jako naturalny krok. Cieszymy się, że wyposażając tramwaje Škoda 19T w system zapobiegania kolizjom ACS, MPK Wrocław wyznacza kierunek rozwoju tej technologii w Polsce. Wierzymy, że to rozwiązanie znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży, a także wesprze naszych motorniczych w codziennej pracy” – powiedział Witold Woźny, prezes zarządu MPK Wrocław.

„SAATZ to firma specjalizująca się w remontach kapitalnych i modernizacjach tramwajów, dzięki czemu posiadamy szeroką wiedzę na temat różnych podzespołów, w tym systemów antykolizyjnych. Uważamy, że system ACS opracowany przez Škoda Digital jest bardzo dobry i wydajny, dlatego cieszymy się, że MPK Wrocław wybrało go do instalacji w modernizowanych przez nas tramwajach Škoda 19T. Uzgodnione z inżynierami Škoda Digital szczegóły instalacji, za które odpowiadamy, zapewnią prawidłowe działanie systemu i jego pełną integrację z pojazdem. Cieszymy się, że dzięki decyzji MPK Wrocław zmodernizowane przez nas tramwaje Škoda 19T będą bezkolizyjne, zachowując swoje walory użytkowe na znacznie dłużej” – dodał Jarosław Lazurko, prezes zarządu SAATZ.

System antykolizyjny Grupy Škoda łączy technologię LiDAR, kamery oraz zaawansowaną lokalizację przy użyciu map HD i liczników kilometrów. Tworzy on „wirtualny tunel” przed tramwajem, wykrywając w czasie rzeczywistym zarówno przeszkody statyczne, jak i dynamiczne. LiDAR skanuje otoczenie w promieniu do 100 metrów, jednostka IMU zapewnia precyzyjne ustawienie względem toru, a kamera ADAS dostarcza szczegółowy obraz 2D. Motorniczy otrzymuje ostrzeżenie z odpowiednim wyprzedzeniem, a w razie potrzeby system automatycznie aktywuje hamowanie awaryjne.

Nagradzany system antykolizyjny Škody, ceniony za innowacyjność techniczną, działa już z powodzeniem w tramwajach w Tampere (Finlandia) i Ołomuńcu (Czechy). Wkrótce zostanie również zainstalowany w nowych tramwajach w Pradze (Czechy), Bergamo (Włochy) oraz u niemieckiego operatora rnv. Kluczową zaletą systemu jest możliwość doposażenia w niego istniejących pojazdów, bez konieczności zakupu nowych jednostek, oraz łatwość modernizacji w przyszłości.

System ACS stanowi także jeden z kluczowych elementów szerzej zakrojonego ekosystemu cyfrowego Grupy Škoda, obejmującego kompleksową digitalizację przedsiębiorstw transportowych, w tym automatyzację operacji zajezdni. To kolejny krok w stronę bezpieczniejszego i bardziej wydajnego transportu publicznego.

Tramwaje Škoda jako mobilne centra danych

Cyfryzacja transportu miejskiego nie kończy się na systemach antykolizyjnych. Nowoczesne tramwaje ewoluują w mobilne centra danych, które monitorują swój stan techniczny, zużycie energii, lokalizację oraz liczbę pasażerów, przesyłając te informacje w czasie rzeczywistym do systemów centralnych. Predykcyjna konserwacja, oparta na danych operacyjnych, pomaga zapobiegać awariom, skracać przestoje i optymalizować wykorzystanie floty.

Wizja Grupy Škoda łączy zaawansowany sprzęt i oprogramowanie, wykorzystując dane oraz sztuczną inteligencję do poprawy bezpieczeństwa, niezawodności i efektywności transportu miejskiego. Jednocześnie wspiera miasta w planowaniu przyszłego rozwoju oraz wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań mobilności.

Udostępnij: