Od poniedziałku, 13 października, tramwaje ponownie kursują ulicami Marszałkowską i Grójecką – dwoma z najważniejszych arterii komunikacyjnych Warszawy. To długo wyczekiwany moment zarówno dla pasażerów, jak i kierowców. Kończy się jeden z największych tegorocznych etapów modernizacji stołecznych torowisk.

Prace na Marszałkowskiej trwały od wiosny i obejmowały m.in. przebudowę kilometrowego odcinka torów między Królewską a Świętokrzyską. Pojawił się tam zielony rozchodnik, nowe przejścia dla pieszych i rowerzystów oraz przestrzeń pod przyszłe nasadzenia drzew i krzewów. Część torowiska, zgodnie z zaleceniami służb ratunkowych, wykonano z granitowej kostki, by umożliwić przejazd pojazdom uprzywilejowanym. Zmodernizowano również tory w rejonie placu Bankowego i odcinek do Senatorskiej.
Równocześnie Zarząd Dróg Miejskich prowadził prace przy budowie nowego przejścia dla pieszych przy ulicy Złotej. Przygotowywał także teren pod drogę rowerową. W najbliższych tygodniach rozpocznie się także sadzenie zieleni – wzdłuż torów pojawi się ponad 100 nowych drzew, głównie wiązów i lip odmiany „Varsoviensis”.
Na Grójeckiej i w alei Krakowskiej również słychać już dźwięk tramwajów. Po kilku miesiącach przerwy zakończono tam generalny remont torowiska oraz prace przy nowym węźle rozjazdowym w rejonie ulic Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. Od poniedziałku swoje trasy odzyskały m.in. linie 9, 14, 15 i 27, a kierowcy znów mogą korzystać z pełnej przepustowości jezdni między placem Narutowicza a Baśniową.
Marszałkowska zmienia swoje oblicze – rusza przebudowa torowiska tramwajowego
Powrót tramwajów oznacza też koniec największych remontów torowych w tym roku. W 2025 roku Tramwaje Warszawskie zrealizowały aż 34 inwestycje, modernizując blisko 10 kilometrów torów – i to wszystko bez opóźnień.
Warszawa nie tylko odzyskała sprawny ruch tramwajowy, ale też zyskała nową, bardziej zieloną przestrzeń w samym centrum miasta. Jak zapowiadają wykonawcy – to dopiero początek zmian, które mają uczynić Marszałkowską nie tylko ważnym szlakiem komunikacyjnym, ale i przyjaznym miejscem do spacerów, jazdy rowerem i odpoczynku.
Zielona Marszałkowska staje się faktem.





