Pobieranie pogody...

Tramwaje wróciły na Marszałkowską i Grójecką

Michał Ciechowski

14 października, 2025

Od poniedziałku, 13 października, tramwaje ponownie kursują ulicami Marszałkowską i Grójecką – dwoma z najważniejszych arterii komunikacyjnych Warszawy. To długo wyczekiwany moment zarówno dla pasażerów, jak i kierowców. Kończy się jeden z największych tegorocznych etapów modernizacji stołecznych torowisk.

Torowisko na Grójeckiej (fot. C. Wars UM Warszawa)
Torowisko na Grójeckiej (fot. C. Wars UM Warszawa)

Prace na Marszałkowskiej trwały od wiosny i obejmowały m.in. przebudowę kilometrowego odcinka torów między Królewską a Świętokrzyską. Pojawił się tam zielony rozchodnik, nowe przejścia dla pieszych i rowerzystów oraz przestrzeń pod przyszłe nasadzenia drzew i krzewów. Część torowiska, zgodnie z zaleceniami służb ratunkowych, wykonano z granitowej kostki, by umożliwić przejazd pojazdom uprzywilejowanym. Zmodernizowano również tory w rejonie placu Bankowego i odcinek do Senatorskiej.

Równocześnie Zarząd Dróg Miejskich prowadził prace przy budowie nowego przejścia dla pieszych przy ulicy Złotej. Przygotowywał także teren pod drogę rowerową. W najbliższych tygodniach rozpocznie się także sadzenie zieleni – wzdłuż torów pojawi się ponad 100 nowych drzew, głównie wiązów i lip odmiany „Varsoviensis”.

Na Grójeckiej i w alei Krakowskiej również słychać już dźwięk tramwajów. Po kilku miesiącach przerwy zakończono tam generalny remont torowiska oraz prace przy nowym węźle rozjazdowym w rejonie ulic Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. Od poniedziałku swoje trasy odzyskały m.in. linie 9, 14, 15 i 27, a kierowcy znów mogą korzystać z pełnej przepustowości jezdni między placem Narutowicza a Baśniową.

Marszałkowska zmienia swoje oblicze – rusza przebudowa torowiska tramwajowego

Już w połowie czerwca rusza jedna z kluczowych inwestycji w ścisłym centrum Warszawy. Ulica Marszałkowska – na odcinku od ul. Widok do ul. Królewskiej – przejdzie gruntowną przebudowę torowiska tramwajowego. To element szerszego programu „Nowe Centrum Warszawy”, którego celem jest stworzenie bardziej przyjaznej, zielonej i dostępnej przestrzeni miejskiej. [caption id=”attachment_1734″… czytaj więcej

Powrót tramwajów oznacza też koniec największych remontów torowych w tym roku. W 2025 roku Tramwaje Warszawskie zrealizowały aż 34 inwestycje, modernizując blisko 10 kilometrów torów – i to wszystko bez opóźnień.

Warszawa nie tylko odzyskała sprawny ruch tramwajowy, ale też zyskała nową, bardziej zieloną przestrzeń w samym centrum miasta. Jak zapowiadają wykonawcy – to dopiero początek zmian, które mają uczynić Marszałkowską nie tylko ważnym szlakiem komunikacyjnym, ale i przyjaznym miejscem do spacerów, jazdy rowerem i odpoczynku.

Zielona Marszałkowska staje się faktem.

Udostępnij: