Pobieranie pogody...

Wiedeń otworzył nową linię tramwajową

Michał Ciechowski

8 października, 2025

Wiedeń otworzył nową linię tramwajową, która łączy północne i wschodnie dzielnice miasta – Floridsdorf i Donaustadt. To kolejny krok w kierunku rozwoju zrównoważonego transportu i poprawy połączeń między dynamicznie rozwijającymi się obszarami stolicy Austrii.

Nowe połączenie zapewni mieszkańcom liczne możliwości przesiadek – do trzech linii metra (U1, U2, U6), kolei miejskiej S-Bahn, a także innych linii tramwajowych i autobusowych.
Nowe połączenie zapewni mieszkańcom liczne możliwości przesiadek – do trzech linii metra (U1, U2, U6), kolei miejskiej S-Bahn, a także innych linii tramwajowych i autobusowych.

Nowa linia rozpoczyna się w Strebersdorfie. Przez pierwsze kilometry podąża dotychczasową trasą linii 26 aż do Prinzgasse. Stamtąd tramwaj wjeżdża na nowo wybudowany, 2,4-kilometrowy odcinek prowadzący do Aspern Nord. W sumie linia nr 27 liczy 13,5 kilometra i obejmuje 28 przystanków, z czego sześć to zupełnie nowe punkty na mapie komunikacyjnej Wiednia.

Szybciej i ekologicznie między kluczowymi dzielnicami

Nowe połączenie zapewni mieszkańcom liczne możliwości przesiadek – do trzech linii metra (U1, U2, U6), kolei miejskiej S-Bahn, a także innych linii tramwajowych i autobusowych. Dzięki temu podróżujący zyskają wygodne i szybkie połączenie między północą i wschodem miasta.
>Czas przejazdu z Kagraner Platz do Aspern Nord wynosi około 17 minut, co sprawia, że codzienne dojazdy staną się znacznie szybsze. Szacuje się, że z nowej linii skorzysta nawet 20 000 pasażerów dziennie.

Wiedeń stawia na tramwaje. Zieloni prezentują „Bim-Öffi-Champion”

Wiedeńscy Zieloni zaprezentowali plan, który może zrewolucjonizować miejską mobilność. Inicjatywa „Bim-Öffi-Champion” zakłada znaczne rozszerzenie sieci tramwajowej jako filaru transportu publicznego. Projekt, który obejmuje budowę 17 nowych linii tramwajowych i 68 kilometrów torów, został określony jako „kluczowy krok w stronę klimatycznie neutralnej mobilności miejskiej”. Każdy kilometr nowej… czytaj więcej

Zielony bulwar bez samochodów

Sercem nowej inwestycji jest Hirschstettner Hauptallee – trzypasmowy, zielony bulwar zaprojektowany z myślą o ekologicznej i bezpiecznej mobilności. Na tym odcinku tramwaje, rowerzyści i piesi poruszają się wspólną przestrzenią, całkowicie pozbawioną ruchu samochodowego.

Linia 27 jedzie po 800-metrowym, zielonym torowisku, obok poprowadzonej dwukierunkowej ścieżki rowerowej do Seestadt. Wokół linii posadzono 300 nowych drzew, które nie tylko poprawią estetykę przestrzeni, ale też zapewnią cień.

Dzięki nowemu połączeniu Wiedeń zredukuje emisję CO₂ nawet o 1600 ton rocznie, co potwierdza znaczenie projektu dla miejskiej polityki klimatycznej.

Inżynieryjny symbol nowej linii

Jednym z najbardziej imponujących elementów inwestycji jest 120-metrowy most tramwajowy w pobliżu Aspern Nord. Pozwala on na przejazd tramwajów ponad liniami metra U2 i kolei S-Bahn. Dzięki temu nowa trasa jest w dużej mierze niezależna od ruchu samochodowego.

W godzinach porannego szczytu tramwaje linii 27 kursują co 6,5 minuty, a po południu co 7,5 minuty. W połączeniu z linią 26, z którą częściowo współdzieli trasę, zapewni to odstęp zaledwie 3,5 minuty w najbardziej obciążonych godzinach ruchu.

Nowy rozdział w rozwoju komunikacji Wiednia

Uruchomienie linii 27 stanowi kolejny etap rozbudowy wiedeńskiej sieci tramwajowej, która pozostaje jednym z filarów transportu publicznego w stolicy Austrii. Inwestycja nie tylko poprawi jakość codziennych dojazdów. Wzmocni również przyjazną dla klimatu mobilność w dzielnicach Floridsdorf i Donaustadt, rozwijających się w szybkim tempie.

Udostępnij: