Na temat możliwości szynowo-drogowych wózków manewrowych ZAGRO E-MAXI i tego, co je wyróżnia, rozmawiamy z Piotrem Mizerackim – Dyrektorem Handlowym Grupy Przemysł w Fire-Max Sp. z o.o.

Czym są wózki manewrowe ZAGRO E-MAXI?
Wózki manewrowe są urządzeniami technicznymi (pojazdami) przeznaczonymi do wykonywania prac manewrowych, tj. holowania lub pchania taboru tramwajowego oraz kolejowego. Rodzina wózków ZAGRO E-MAXI to kilka typów urządzeń przeznaczonych do pracy manewrowej za zajezdniach tramwajowych oraz bocznicach kolejowych. Najmniejszy model E-MAXI S jest w stanie przetaczać pojazdy szynowe o masie do 100 t, zaś największy model E-MAXI XL nawet do 2000 t.
Jak dobrać odpowiedni wózek manewrowy dla swoich potrzeb?

Przed wyborem odpowiedniego modelu należy przeanalizować warunki infrastruktury torowej i zaplecza technicznego (zajezdni), w której ma docelowo pracować urządzenie. Należy pamiętać, że wartość maksymalnej masy do przetaczania podawana przez producentów tego typu urządzeń dotyczy najczęściej pracy na prostym torze, bez łuków, o nachyleniu 0 ‰ i bardzo często suchym. W związku z tym, w celu doboru odpowiedniego urządzenia należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak minimalny promień łuku torowiska na zajezdni, maksymalne nachylenie terenu czy pracę na mokrym torze. Istotne jest ustalenie, czy najbardziej niekorzystne warunki występują łącznie, np. łuk na wzniesieniu. Dodatkowo należy ustalić maksymalną masę przetaczanego pojazdu szynowego, rodzaj sprzęgu i wysokość sprzęgania. Jeśli na zapleczu technicznym znajduje się tokarnia podtorowa, to także należy to uwzględnić. Po zebraniu tych informacji należy dokonać odpowiednich obliczeń teoretycznych w celu doboru odpowiedniego urządzenia manewrowego. Obowiązkowa jest także wizja lokalna w siedzibie przyszłego użytkownika, aby mieć pewność, że jego oczekiwania zostaną spełnione.
Zatem który model sprawdza się na zajezdniach w Polsce?
Z naszego doświadczenia wynika, że do przetaczania tramwajów na zajezdniach w Polsce najlepszym wyborem będzie urządzenie manewrowe typu ZAGRO E-MAXI M. Jest to najlepszy kompromis pomiędzy możliwościami manewrowymi a ceną. Model ten ma kompaktową budowę, a jednocześnie umożliwia przetaczanie taboru o masie do 200-300 t.
W jaki sposób poruszają się wózki manewrowe?
Wózki E-MAXI zostały skonstruowane w taki sposób, aby osiągać możliwie największe możliwości manewrowe przy jednoczesnym zapewnieniu największej mobilności. Urządzenia E-MAXI są wyposażone w cztery koła napędowe zarówno do pracy na drodze, np. do poruszania się po drogach utwardzonych zajezdni, wewnątrz hal, jak i do pracy na torze. W trybie szynowym napęd jest realizowany ciernie przez koła napędowe po główce szyny, a prowadzenie w torze zapewniają automatycznie opuszczane i podnoszone koła szynowe o odpowiednim profilu. Każda z czterech jednostek napędowych jest wyposażona w przekładnię z dwoma silnikami, odpowiadającymi za ruch i skręt w zakresie od 0o do 130o. W sumie w wózku znajduje się 8 silników elektrycznych zapewniających niezależny napęd i sterowanie każdym kołem. Dzięki temu jest to zdecydowanie najbardziej mobilne i zwrotne urządzenie dostępne na rynku, umożliwiające wkolejanie w trudnych warunkach, łatwe przemieszczanie się w ciasnych miejscach, wjazd prostopadły i równoległy na tor oraz obrót w miejscu.

A co z napędem i hamowaniem?
Źródłem napędu wózków manewrowych są akumulatory trakcyjne o odpowiedniej pojemności. Hamowanie urządzeniem odbywa się także za pośrednictwem silników elektrycznych, zaś po zatrzymaniu się wózka zostaje aktywowany automatycznie hamulec postojowy na wszystkie koła. W największych modelach E-MAXI XL i XXL istnieje możliwość zastosowania zasilania hybrydowego, ale są to urządzenia z reguły przeznaczone na rynek kolejowy.
W takim razie na jak długo wystarczą w pełni naładowane akumulatory?
Jest to jedno z pytań, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. A to dlatego, że czas pracy na akumulatorach jest zależny od bardzo wielu czynników, takich jak dystans jazdy z obciążeniem i bez obciążenia, częstość i sposób ruszania oraz hamowania, opory toczenia na łukach i pochyłościach itd. Niemniej nasi klienci przy normalnym trybie pracy ładują akumulatory średnio jeden lub dwa razy w tygodniu. Tak więc przy założeniu minimalnej liczby cykli ładowania deklarowanej przez producenta na poziomie 1200, akumulatory powinny wystarczyć na wiele lat ciągłej eksploatacji.
Czy wózki są zdalnie sterowane?
Tak. Sterowanie urządzeniem odbywa się zdalnie – radiowo, zarówno w trybie drogowym, jak i szynowym, a standardowy zasięg to ok. 150 m. Na życzenie klienta zasięg może zostać zwiększony poprzez zastosowanie nadajnika o większej mocy. Awaryjnie panel sterowania można także połączyć z wózkiem za pomocą kabla.
Czy dla rynku tramwajowego przewidziano specjalne wyposażenie wózka?
W wersji tramwajowej urządzenie jest najczęściej wyposażone w jeden lub dwa drążki sprzęgające z główką Alberta do sprzęgania na odpowiedniej wysokości, koła szynowe o odpowiednim profilu oraz system umożliwiający przejazd przez tokarnię podtorową. Bardzo często wózki manewrowe są wyposażone w zderzaki (odboje) gumowe umożliwiające wypychanie wózków tramwajowych spod podniesionego tramwaju oraz wyciągarkę linową umożliwiającą przyciąganie wózków tramwajowych. Najniższy model, jaki do tej pory dostarczyliśmy, miał wysokość 950 mm od główki szyny, co umożliwiło wjazd pod tramwaj uniesiony za pomocą podnośników kolumnowych, przy ograniczonej wysokości stropu hali naprawczej.

Gdzie możemy zobaczyć wózki manewrowe na zajezdniach w Polsce?
Przez ostatnie kilka lat staliśmy się liderem w zakresie dostaw wózków manewrowych na rynek tramwajowy w Polsce. Użytkownikami wózków ZAGRO E-MAXI stały się m.in. Tramwaje Warszawskie, Tramwaje Szczecińskie, Gdańskie Autobusy i Tramwaje, MPK Wrocław. Wózki można zobaczyć także na zajezdniach w Krakowie, Łodzi, Olsztynie i Poznaniu. Na realizację czekają kolejni klienci.
Fire-Max Sp. z o.o.
Al. Jerozolimskie 224
02-495 Warszawa
Tel. 22 578 84 00
przemysl@firemax.pl




