Pobieranie pogody...

Wykluczenie Škody Transtech z przetargu w Helsinkach pod lupą sądu

Michał Ciechowski

24 października, 2025

Škoda Transtech, członek Grupy Škoda, złożył do Fińskiego Sądu Rynku oficjalną skargę w sprawie przetargu na nowe tramwaje dla Helsinek. Chodzi o wykluczenie producenta z procedury. Jak informuje Jan Švehla Head of Group Communications Škoda Group, Škoda Transtech „uważa tę decyzję za dyskryminującą i naruszającą zasady uczciwej i przejrzystej konkurencji”.

Tramwaje Tango Nordic zastąpią kultowe pojazdy Valmet z lat 70. i 80. oraz wesprą uruchomienie nowo budowanych linii tramwajowych.
Tramwaje Tango Nordic zastąpią kultowe pojazdy Valmet z lat 70. i 80. oraz wesprą uruchomienie nowo budowanych linii tramwajowych.

Przetarg na nowe tramwaje dla obszaru metropolitalnego Helsinek wygrała spółka Stadler Polska. Kontrakt obejmuje dostawę 63 tramwajów oraz prawo opcji na kolejnych 120 pojazdów. Te Stadler wyprodukować ma w całości w Polsce.

Na początku października spółka Helsinki Metropolitan Area Urban Transport Ltd. (Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy) wydała decyzję o wykluczeniu Škoda Transtech z przetargu tramwajowego. W rezultacie zakwalifikowana do przetargu została tylko jedna oferta – Stadlera.

– Producent wybrany został jako dostawca nowych tramwajów bez jakiejkolwiek oceny przetargowej lub porównania innych ofert – wskazuje Jan Švehla.

Jakie są powody wykluczenia Škoda Transtech z przetargu?

W decyzji o udzieleniu zamówienia Helsinki Metropolitan Area Transport podał trzy główne podstawy wykluczenia:

  • Zarzucana zawodność Škody Transtech z powodu opóźnień w związku z wcześniejszymi kontraktami 

Jak tłumaczy to Škoda Group? Powstałe opóźnienia nie spełniają kryteriów wymaganych przez lokalne prawo jako podstawa wykluczenia z przetargu i zostały w przeszłości należycie usunięte przez Škodę Transtech. Ta rzekoma niewiarygodność nie wzrosła na żadnym etapie negocjacji. Jest to bowiem niezgodne z fińskim prawem dotyczącym zamówień publicznych.

  • Zarzut nadmiernego wpływu na przebieg przetargu 

Jak tłumaczy to Škoda Group? Helsinki Metropolitan Area Transport uznał oświadczenia złożone mediom przez przedstawicieli Škody Transtech w trakcie przetargu, wymieniające publicznie znane fakty, za wywierające nadmierny wpływ.

  • Zarzut niezgodności z wymaganiami technicznymi

Jak tłumaczy to Škoda Group? Podczas procesu przetargowego Škoda Transtech potwierdziła, że jej oferta jest “zgodna” do wszystkich obowiązkowych wymagań technicznych przetargu i wyjaśniła – na wniosek Helsinki Metropolitan Area Transport – że w przypadku rozbieżności są one oczywistym drobnym błędem wynikającym z dokumentacji przetargowej. Takie wyjaśnienie nie zostało wzięte pod uwagę.

– Biorąc pod uwagę powyższe, oczywiste jest, że powody wykluczenia zostały wykreowane jako sposób na wykluczenie Škoda Transtech z przetargu i potencjalnie na uniknięcie właściwej oceny i porównania wszystkich ofert przetargowych – czytamy w oświadczeniu Škoda Group. – Najprawdopodobniej pokazałoby to, że oferta Škoda Transtech była korzystniejsza.

Decyzja o udzieleniu zamówienia jest uzależniona od zgody rad miejskich Helsinek i Vantaa na zwiększenie budżetu przeznaczonego na ten przetarg.

– Fakt ten sugeruje, że cena oferowana przez Stadler Polska jest wyższa od przyznanego budżetu przetargu, a zatem jest wyższa od ceny oferowanej przez Škoda Transtech – dodaje rzecznik Škoda Group. – Stałoby się to jeszcze bardziej widoczne, gdyby przeprowadzono należytą ocenę i porównanie ofert w oparciu o wszystkie istotne kryteria oceny (takie jak koszty cyklu życia eksploatacji tramwajów).

Stanowisko w sprawie zabrał także Petr Novotny, dyrektor generalny Grupy Škoda.

– Jesteśmy głęboko przekonani, że każdy przetarg powinien być naprawdę konkurencyjny, umożliwiając klientowi porównanie kluczowych czynników, takich jak cena, koszty cyklu życia oraz ogólna wartość oferty i możliwość terminowej dostawy. Decyzja o wykluczeniu jednej oferty na sam koniec dwuletniego postępowania przetargowego, bez możliwości oceny, nie spełnia podstawowych zasad równości i uczciwości oraz całkowicie zakłóca konkurencję – powiedział Petr Novotny/ – Nasza fińska firma Škoda Transtech ma długą i dumną historię rozwoju i produkcji tramwajów w Finlandii, a my nadal angażujemy się w przyczynianie się do zrównoważonego transportu publicznego w regionie nordyckim.

Fiński Sąd Rynku

Sprawa znajduje się obecnie w rękach Fińskiego Sądu Rynku. Škoda Transtech jest przekonana, że nie było żadnych powodów prawnych, aby wykluczyć ją z przetargu. Zaznacza także, że jej oferta była w pełni zgodna z wymogami przetargu i mieściła się w przydzielonym budżecie.

Więcej o przetargu, w którym wybrany został producent Stadler Polska przeczytacie poniżej.

Helsinki wybrały Stadlera. Tramwaje produkowane będą w Polsce

Pariakaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, operator transportu publicznego dla obszaru metropolitalnego Helsinek, przyznał firmie Stadler kontrakt na 63 tramwaje Tango Nordic. Umowa przewiduje prawo opcji na kolejnych 120 pojazdów. To przełomowe porozumienie oznacza pierwsze zamówienie tramwajowe Stadler w Finlandii i wzmacnia jego obecność w kraju, a także w regionie nordyckim. [caption id=”attachment_3115″… czytaj więcej

Udostępnij: