Škoda Transtech, członek Grupy Škoda, złożył do Fińskiego Sądu Rynku oficjalną skargę w sprawie przetargu na nowe tramwaje dla Helsinek. Chodzi o wykluczenie producenta z procedury. Jak informuje Jan Švehla Head of Group Communications Škoda Group, Škoda Transtech „uważa tę decyzję za dyskryminującą i naruszającą zasady uczciwej i przejrzystej konkurencji”.

Przetarg na nowe tramwaje dla obszaru metropolitalnego Helsinek wygrała spółka Stadler Polska. Kontrakt obejmuje dostawę 63 tramwajów oraz prawo opcji na kolejnych 120 pojazdów. Te Stadler wyprodukować ma w całości w Polsce.
Na początku października spółka Helsinki Metropolitan Area Urban Transport Ltd. (Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy) wydała decyzję o wykluczeniu Škoda Transtech z przetargu tramwajowego. W rezultacie zakwalifikowana do przetargu została tylko jedna oferta – Stadlera.
– Producent wybrany został jako dostawca nowych tramwajów bez jakiejkolwiek oceny przetargowej lub porównania innych ofert – wskazuje Jan Švehla.
Jakie są powody wykluczenia Škoda Transtech z przetargu?
W decyzji o udzieleniu zamówienia Helsinki Metropolitan Area Transport podał trzy główne podstawy wykluczenia:
- Zarzucana zawodność Škody Transtech z powodu opóźnień w związku z wcześniejszymi kontraktami
Jak tłumaczy to Škoda Group? Powstałe opóźnienia nie spełniają kryteriów wymaganych przez lokalne prawo jako podstawa wykluczenia z przetargu i zostały w przeszłości należycie usunięte przez Škodę Transtech. Ta rzekoma niewiarygodność nie wzrosła na żadnym etapie negocjacji. Jest to bowiem niezgodne z fińskim prawem dotyczącym zamówień publicznych.
- Zarzut nadmiernego wpływu na przebieg przetargu
Jak tłumaczy to Škoda Group? Helsinki Metropolitan Area Transport uznał oświadczenia złożone mediom przez przedstawicieli Škody Transtech w trakcie przetargu, wymieniające publicznie znane fakty, za wywierające nadmierny wpływ.
- Zarzut niezgodności z wymaganiami technicznymi
Jak tłumaczy to Škoda Group? Podczas procesu przetargowego Škoda Transtech potwierdziła, że jej oferta jest “zgodna” do wszystkich obowiązkowych wymagań technicznych przetargu i wyjaśniła – na wniosek Helsinki Metropolitan Area Transport – że w przypadku rozbieżności są one oczywistym drobnym błędem wynikającym z dokumentacji przetargowej. Takie wyjaśnienie nie zostało wzięte pod uwagę.
– Biorąc pod uwagę powyższe, oczywiste jest, że powody wykluczenia zostały wykreowane jako sposób na wykluczenie Škoda Transtech z przetargu i potencjalnie na uniknięcie właściwej oceny i porównania wszystkich ofert przetargowych – czytamy w oświadczeniu Škoda Group. – Najprawdopodobniej pokazałoby to, że oferta Škoda Transtech była korzystniejsza.
Decyzja o udzieleniu zamówienia jest uzależniona od zgody rad miejskich Helsinek i Vantaa na zwiększenie budżetu przeznaczonego na ten przetarg.
– Fakt ten sugeruje, że cena oferowana przez Stadler Polska jest wyższa od przyznanego budżetu przetargu, a zatem jest wyższa od ceny oferowanej przez Škoda Transtech – dodaje rzecznik Škoda Group. – Stałoby się to jeszcze bardziej widoczne, gdyby przeprowadzono należytą ocenę i porównanie ofert w oparciu o wszystkie istotne kryteria oceny (takie jak koszty cyklu życia eksploatacji tramwajów).
Stanowisko w sprawie zabrał także Petr Novotny, dyrektor generalny Grupy Škoda.
– Jesteśmy głęboko przekonani, że każdy przetarg powinien być naprawdę konkurencyjny, umożliwiając klientowi porównanie kluczowych czynników, takich jak cena, koszty cyklu życia oraz ogólna wartość oferty i możliwość terminowej dostawy. Decyzja o wykluczeniu jednej oferty na sam koniec dwuletniego postępowania przetargowego, bez możliwości oceny, nie spełnia podstawowych zasad równości i uczciwości oraz całkowicie zakłóca konkurencję – powiedział Petr Novotny/ – Nasza fińska firma Škoda Transtech ma długą i dumną historię rozwoju i produkcji tramwajów w Finlandii, a my nadal angażujemy się w przyczynianie się do zrównoważonego transportu publicznego w regionie nordyckim.
Fiński Sąd Rynku
Sprawa znajduje się obecnie w rękach Fińskiego Sądu Rynku. Škoda Transtech jest przekonana, że nie było żadnych powodów prawnych, aby wykluczyć ją z przetargu. Zaznacza także, że jej oferta była w pełni zgodna z wymogami przetargu i mieściła się w przydzielonym budżecie.
Więcej o przetargu, w którym wybrany został producent Stadler Polska przeczytacie poniżej.





